Už delší dobu tak nějak toužím po novým kole. Jednak se kolem mě objevují novější a lépe fungující kola a druhak některé moje komponenty na patnáct let starém Authorovi Tabo už dosluhují. Asi před dvěma roky jsem si vyměnil zadní tlumič. Originál s vinutou pružinou už byl jen v roli závaží. Zvažoval jsem jeho nahrazení pevnou rozpěrou, ale naskytla se mi výhodná nabídka na Manitou s SPV.
Poslední dobu se potýkám s problematickým pedálem. Nechce se točit. Je schopnen se úplně bloknout. Poslední vyjížďku jsem jel stylem pětkrát šlápnout dopředu a třikrát vzad. Obzvlášť v kopci to bylo vcelku nepříjemné. Mohly byste namítnout, že se to dá namazat a seřídit. Jenže takovým zbrklým počinem bych se připravil o pádný argument, že potřebuji nové kolo.
Šlapátka by se tedy daly vyměnit jako samostatná jednotka, ale ty nebyly hlavním důvodem. Brzdy je to oč tu běží. Moje letité V-breaky už prostě nestačí. Situace kdy mám plný brzdy a kolo pořád zrychluje není vůbec záviděníhodná. Tedy jsem začal sbírat informace o aktuální nabídce na trhu. Zpočátku jsem byl docela zmaten ve změti různých řad nabízených produktů a k tomu ještě vliv roku výroby. Přestože mým současnou výbavu od Sramu nově jsem se rozhodl pro Shimano. Vzhledem k tomu, že najezdím poměrně hodně km ohlížel jsem se spíš po dražších řadách. A na druhou stranu nejsem žádný závodník takže vzhledem k ceně jsem zavrhnul top nabídku – řadu XTR. Rozhodování se tak odehrávalo mezi středem XT a základem SLX. Ovšem SLX v tomto případě vůbec neznamená nějaký low cost produkt. Od toho má Shimano několik dalších řad například Alivio.
Právě přijel pošťák a dovezl mi dvě krabice. Každý jistě pochopí, že v tento okamžik mě psaní přestává bavit a jdu rozbalovat krabice – o obsah se s vámi podělím později.
Proběhla zběžná kontrola. Bohužel se potvrdila slova proroka, že by boty na internetu nekoupil, ale prostě Shimano má asi o číslo posunuté velikosti a tak potřebuji o číslo větší. Ale tak za pokus to stálo. Další nemilé překvapení byla vidlice Rock Shox Reba. Asi ve snaze docílit zvýšení produkce došlo vlivem špatného nasazení mazacího kroužku k jeho přiskřípnutí v guferu. Po dotazu na prodejce mi bylo dovoleno provést opravu. Je to rychlejší jak posílat tam a zpět. Jenže molitanový kroužek, který má za úkol mazat kluzák, je poškozený. Měl by se vyměnit.
Vše jsem si pěkně zvážil a začínám mít obavy, že budu potřebovat i nový rám. Už teď mají všechny komponenty co mi přišly 8.363 kg. A to není započítaný 15 let starý rám, zadní tlumič, řidítka, sedlo, bowdeny a nějaký maličkosti. Taky si myslím, že hydry s disky budou asi těžší jak současný V-breaky. Jsem docela zvědavý na výslednou hmotnost a jestli vůbec celkovou úsporu hmotnosti. Jen přemýšlím jestli se mi ještě podaří najít ten zadní tlumič co jsem vyměnil už dřív. Asi budu muset zavolat na pomoc manželku. Ta je dobrý hledač v naší domácnosti. Ona je tedy hlavně schovávač, takže to by bylo aby to po sobě nenašla.
Dej Marceli krabici tak asi od banánů, ať tam naskládá přebytky ze starého kola,protože zanedlouho vyměníš i rám a potom z toho poskládám dost dobrý kolo na chalupu do hospody.
Zadní brzdu už jen diskovou = nutno přeplést zadní kolo. A když už zadní disková tak i přední. Dále vyměnit všechny lanka a bovdeny – tedy už jen k řazení. A potom problém největší – ještě nemám nasušeno na nový rám 🙁